De rol van de Toezichthouder bij bedrijfsoverdracht

16-05-2018 | governance | 0 Reacties

Binnen de beschutte muren van het prachtige kasteel Hoensbroek vond deze week een bijeenkomst plaats met als thema Bedrijfsoverdracht Familiebedrijven. Tientallen ondernemers waren als genodigden van organisatoren Rabobank, Koenen & Co en Delfin aanwezig. Gemeenschappelijke deler van de genodigden is dat zij allen ondernemers zijn in een familiebedrijf. Passie en betrokkenheid verzekerd! De bank toonde met cijfers aan dat het overgrote deel van familiebedrijven te laat start met het organiseren van de bedrijfsopvolging. Zelf niet willen stoppen of de kinderen niet willen/kunnen belasten speelt hierin vaak een rol. Twee ondernemers deelden hun persoonlijke verhaal over het proces van bedrijfsoverdracht.

Een proces waarbij U als Commissaris een belangrijke rol kunt spelen door goed en kritisch te spiegelen. Voor, tijdens en na afloop van het proces. “Hoeder van de organisatie” werd gisteravond gebruikt, een term die recht doet aan de intensiteit en oprechtheid waarmee deze ondernemers hun bedrijf leiden. Ik geef u drie lessen die genoemd werden en waar u als toezichthouder u voordeel mee kunt doen:

  • Moedig de ondernemer aan op tijd te starten met nadenken over de opvolging en het maken van een (meerjaren-)plan hoe daar te komen. Zo creëer je tijd om mogelijke opvolgers (kinderen) in kaart te brengen en samen een traject in te gaan. Middels bewust in te zetten extra ervaring of opleiding wordt heeft de opvolger tijd om klaargestoomd te worden voor de job.
  • Plaats de discussie over bedrijfsopvolging in het perspectief van stakeholdersbelang, wat is het beste voor de ontwikkeling van het bedrijf, de klanten, de medewerkers en de toegevoegde waarde van het bedrijf?
  • Waak ervoor dat oude en nieuwe eigenaren over en weer geen hypotheek op de toekomst leggen. Bewaak de ruimte om eigen keuzes te kunnen maken in leiderschapsstijl, mensen, leveranciers en klanten.

Het lijkt allemaal voor de hand liggend maar de uitvoering kost tijd, gunning en toewijding. Uit alle verhalen die gisteren gedeeld werden blijkt dat dit belangrijke succesfactoren zijn voor een goede toekomst van het bedrijf. Alle bedrijfsopvolgers geven aan dat het grootste verschil tussen loondienst en eigenaarschap het grote gevoel van verantwoordelijkheid voor de toekomst van het bedrijf is. Deze verantwoordelijkheid gaf bij hun allen de ruimte en het lef om te innoveren, te veranderen en te groeien. Kortom te ondernemen!

Elise Lansu is al meer dan 15 jaar actief in het vinden van kandidaten voor toezichthoudende functies  en management- en directiefuncties in met name de profitsector. Daarnaast coacht zij individuele toezichthouders en organiseert zij intervisie bijeenkomsten voor (startende) toezichthouders van verschillende commissariaten.

Elise Lansu
Partner Delfin impact executives

06 – 239 09 009

linkedin email telefoon 06 – 239 09 009

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This